Grattis Mamma!

Idag fyller min älskade mamma år och jag vill med detta inlägg önska dig en toppen dag mamma. Har försökt ringa men inte lyckats komma fram, hoppas jag lyckas senare. Stor kram till dig mamma.

Annars idag har jag varit i en högstadieskola och hjälpt min kompisar som är lärare för ett miljö projekt. Det var mycket intressant och vi pratade om miljön och tillverkade papper av gamla tidningar. Sedan åkte vi till Mong Kok för en lunch tillsammans. Nu sitter jag och Queena här ensama i lägenheten och väntar på att Mc delivery ska komma. Ja kan ni tänka er Mc donalds har hemkörning på små gulliga mopeder här i HK. Då de är lördag och ingen av oss kände för att laga mat bestämde vi oss för att testa det.

Imorgon blir det cykling från Tai Po till Ma On Shan en sträcka på 15 km som går längs med vattnet, så då lär vi bli av med de onyttiga vi trycker i oss från Mc donalds snart, hihihihi

Dagens outfit, köpte denna klänning i Onsdags när jag och Jae var och shoppade=)


Hur har ni det där hemma, hört att ni haft snöstorm. Här har det varit sol och 23 grader idag;)

KRAM MILLA

Cleaning competition!

Förra veckan hade vi en tävling om renast/finast lägenhet här i byggnaden och vi gick verkligen inför det med lockande priser att vinna. Dessutom sägs det att de ska ge en lycka inför det nya året om ens hem är städat och rent inför nya året. Det är nämligen Kinesiska nyåret om två veckor. Det visade sig att min lägenhet gick vidare till finalen så idag blev det städning igen, vi tävlar nu endast mot åtta andra lägenheter.

Så här fin är vår lägenhet nu:
Vardagsrummet:

taget från entren.


taget från balkongen


taget från soffan

Hallen:

hallen/korridoren, mitt rum är det första till vänster längst ner ligger de två badrummen

Köket:




Tvättrummet:


Gästtoan:


Mitt badrum som jag delar med Queena och Sally. Bone, Ashley och Silvia har ett annat badrum.


Vad tycks, är min lägenhet fin?
Bilder på mitt rum har ni sett innan så det lägger jag inte upp. Låt oss nu hoppas att vi vinner tävlingen.

I övrigt känner jag mig glad idag, anledningen är att jag hämtade upp min första uppsats och jag fick B+. Inte bästa betyget men helt klart godkänt så jag är nöjd plus att det var i ett av de svårare kurserna jag tog förra terminen. Nu får jag bara hoppas att jag får lika bra resultat på de andra arbetena jag gjort.

Ni läsare, tycker det är lite tråkigt att ni inte kommenterar mera, kom igen nu, det betyder så mycket för mig.

KRAM MILLA





Studier

Tänkte att det var på tiden att jag delar med mig av vad gör på dagarna, för jag roar ju inte mig hela tiden lite allvar är det trots allt även i HK. Den här terminen läser jag fem nya kurser och mitt schema varje vecka ser ut så här:
Måndag: 8:30-11:20 Issues in Child welfare (lite roligt att läraren använder Sverige som ett exempel på där det funkar bra)
17:30-20:20 Information Technology Supported Learning Environment
Tisdag: 15:30-18:20 Critical issues in Education
Onsdagar är jag ledig och så är även Jae Hee så då brukar vi umgås och göra roliga saker.
Torsdag: 10:30-12:20 Children's literature (vilket är min stora favorit med en helt underbar lärare)
14:40-15:10 Undervisar jag på dagiset i engelska ;)
15:30-18:20 Health and Fitness in Schools and Community
Fredag: 9:30-10:20 Children's literature.

Så idag spenderade jag förmiddagen innan jag hade lektion med att göra en läsläxa och sen blev det till att börja arbeta med ett arbete som ska redovisas nästa vecka. Arbetet är för kursen critical issues in education och jag och min gruppskamrat Rita från Kina har bestämt att skriva om privatisering av skolor och göra en jämförelse mellan Sverige, Kina och Hong Kong. Jag hittade en otroligt intressant artikel om varför privat skolorna har ökat och effekterna av det hela. Är ni intresserade av att veta mer kan jag rekomendera att läsa denna artikel här, hoppa över om ni inte är intresserade, men med risk att ni missar något. Lägg sen gärna en kommentar över vad ni tycker om det hela.
Privatizing Sweden's Education

The Impact of Privatization on Sweden’s Education System

Sweden has undergone a number of changes since it first joined the E.U. in 1995. Recent policy changes is slowly shaping the nation, making it look more and more like Western nations that embrace “Americanization.” Sweden is losing its social democratic aspects that once placed it on the world pedestal of social democracies. Unfortunately, its alignment with the E.U. and the global economic restructuring that is currently taking place is having adverse effects on the Swedish school system and its students. By analyzing the changes made to Sweden’s education system we can track neo-liberalism’s level of growth in the country.

By Nelly Pouragheli - 2008.

Sweden’s education model used to be the hallmark of quality and democratic education. It used to be Sweden’s education model that other Western countries held in high regard and attempted to duplicate. This is no longer the case. The state of the Swedish educational system began to change and ultimately crumble after the 1970s. There are clear signs that a quality social democratic education in Sweden is under threat. The belief used to be that a true democracy can only be engendered when there is a system that promotes quality education and equal opportunity for all its citizens. Sweden’s education system has fallen victim to neo-liberal globalization (a.k.a Milton Friedman’s ideas). Through globalization, a shift to the political right in the most powerful nations, and Sweden’s alignment with the European Union, Freidman’s ideas have spread across the developed world and are now beginning to show their impacts in the Swedish education system.

Freidman has not only heavily influenced American society and American politics but his ideas are being embraced by politicians around the globe. So what exactly does he stand for? The answer is individual rights. All of his arguments are embedded in the notion that the individual and individual rights should reign over all other rights and that the state should only play the role of ensuring the rule of law and fostering competitive markets. Essentially, Freidman believes in the liberalisation of markets, privatization, deregulation, small governments and the dispersion of power to different levels of government, competition and individual freedom.

Friedman and his proponents believe that individuals should have the right to “choose” and be increasingly responsible for providing for oneself and for one’s family. Thus, Friedman’s ideology, which has been embraced in the West, promotes individualism and more importantly, takes the collective good out of the discussion of what it means to be a civilized and democratic nation. His views are reflective of the extreme right and sadly his influence is visible, even in social democratic nations such as Sweden.

Freidman’s ideas and those of neo-liberalism; are present in the opening statement of the Swedish 2007 budget, “Conditions for starting and running companies have improved for the country’s business operators. Wealth tax will be abolished, which will make it easier to find risk capital. Reductions in employers’ social security contributions have made it more profitable to run a company. Sweden’s entrepreneurs, investors and business operators are groundbreakers and innovators. They play a key role in steadily building a strongly placed economy in a changing world” (Sweden Budget 3).

Indeed, this is reflective of the ideological change that Sweden is going through. It clearly illustrates the move of the Swedish Government towards a more market-driven state. For Sweden’s education system, this move has meant that the focus of education is shifting to strengthen the promotion of knowledge in child and youth education by investing money in an extensive “reading-writing-arithmetic initiative,” so that pupils can reach the subject targets that are set nationally by the state (Sweden Budget 21). The Swedish education system is increasingly moving towards meeting the demand of the markets and big business. The goal of education in Sweden is now being altered to meet the demands of global economic competition. Major international players such as the UN, the World Bank, WTO, OECD and the EU have collectively become involved in formulating education policies. “It could be said that a global perspective on education is in the process of replacing a national-cultural perspective.”

Curriculum is not being formulated to meet the needs of the students, to help them build their self-esteem and teach them the lessons of maintaining a social democratic nation. Instead, it is being formulated to meet the demands of government, industry and the EU. Political leaders have been able to get away with these changes by framing the issue of education reform as initiatives that enhance “quality” and improve “efficiency.” As is happening in Western Europe where, students are now being streamed at much younger ages. The states call this “personalized learning.” Sweden has been able to hide its neo-liberal agenda to education policy by using language in a way that makes changes to the education system seem appealing.

Other changes that are occurring in the Swedish school system include decentralization (the municipalities now determine how they will use their funding), increases in the number of private schools and the implementation of a voucher system. The changes that are occurring are also affecting the schools themselves, as more responsibility is being downloaded to the schools and less funding is being provided for students with special needs.

Ironically, decentralization was supposed to increase the autonomy of individual schools. On one level it has done this, in that schools are given more “freedom” and “choice.” However, since the emphasis of curricula has been on precise objectives and what grades should be expected in each subject, teachers and schools are left to figure out the academic content of each course and the methods that are to be used; this sort of information and support is no longer offered to them (downloading responsibility in the name of “freedom,” “flexibility” and “choice”). Another negative aspect of the educational reforms on students is the increased competition because the switch in grading systems from norm-referenced to criterion-referenced in 1994 just looks at the numbers and fails to take into account the potential of each student; this pits pupils against one another who are looking for admission in institutions of higher education.

As Telhaug et al. states,
“Neo-liberalism has regarded the school more as a commodity exchange and commercial body than as a sacrosanct academic institution or means of social and national integration. It is based on globalisation, free trade, demands from the market for particular skills, and thereby on the Nordic countries' need to assert themselves in international economic competition. As an alternative to the social democratic understanding of the school as an integral part of the welfare society, it has regarded society's focus on the school as an investment which would serve the interests of increased prosperity.”

Reforms have dramatically changed Sweden’s educational system, both from an economic and pedagogical perspective. The meaning of a social democratic education is dwindling in Sweden, the quality of education is going down, students are feeling the pressure to get the grades and teachers are left to deal with the ambiguity and the uncertainty of how to achieve the objectives and standards set by their state.

The Swedish State has taken up Freidman’s ideas which, are in alignment with right-wing political and economic philosophers. This has had negative consequences on the educational reforms in Sweden, which are impacting students, teachers and communities. The meaning of a social democratic education is being fundamentally replaced to mean education for potential future workers. Neo-liberalism is becoming the hegemonic ideology, as Swedish conservatives gain more power and as the EU continues to make policy demands that lean towards convergence. “Education is defined as ‘human capital’ which could be invested in production and turned into an economic profit.”

Bra jobbat, du läste hela artiklen, visst var den intressant?
Nu ska jag lägga mig och läsa sedan väntas plugg imorgon förmiddag och vid lunch tid åker jag och Jae hee till TST för sushi lunch och shopping:)

KRAM MILLA


Monkeys make me happy!

Planen för helgen var att åka till Guangschau, Kina för att hälsa på Charlene. Hon fick dock förhinder så vi flyttade fram det till senare i vår. Detta bidrog till att jag fick ta helgen som den kom med inga större planer. Men det betyder inte att jag inte hitta på något att göra ;). Det blev inflyttnings fest hos Anette och Mårten, de är nya utbyttes stydenter denna terminen. Det var en trevlig kväll och jag fick chansen att lära känna de nya utbytestudenterna mer.

Lördagen blev en allmän slappdag och på eftermiddagen åkte jag för att handla lite mat sen blev det filmkväll med Jae hee. Vi såg Julia and Julie en riktigt mysig film som jag varmt kan rekomendera er alla att se.

Nu till rubriken, jag och Lim åkte till Monkey hill för att hälsa på aporna och promenera i naturen. Blev en trevlig liten tur och denna gång fick jag ha mina saker för mig själv;). Sen avnjöt vi en härlig lunch tillsammans i Sha tin innan vi åkte åter hem till campus. Jag gick och la mig när jag kom hem. Känns som jag har en förskylning på gång, känner mig trött och hängig:(.




Och nu sitter jag här och bloggar, lyssnar på P3 =) och avnjuter denna underbara måltid jag lagat själv.


KRAM MILLA

Green day konsert ..

i lördags och det var verkligen jätte häftigt att gå på konsert här i Hong Kong med bra stämning i arenan. På söndagen blev det en lugn dag med lite små ärenden bara och sen middag på Ikea med Jae Hee;). Nu är veckan igång igen och jag har mycket att göra denna terminen. Alla mina kurser är i full gång och lite arbeten och läsläxor ska göras plus att jag har bestämt mig för att börja träna flitigt igen, så det är fullt upp. Känns jätteskönt att jag har kommit igång i gymmet här på skolan även om jag saknar Frisikis och Svettis med gruppträning, men jag försöker övertala mina vänner att följa med mig till gymmet. En vacker dag lyckas jag kanske och får sällskap:).

Jag och Jae Hee på Green days konsert.


Imorgon ska jag för första gången hålla i en lektion på dagiset de har här på skolan. En utav de ETAs (english teaching assitance) hjälpte mig att få en plats och jag kommer fungera som en volentär som kommer en gång i veckan och undervisar de små barnen i engelska. Det ska bli riktigt spännande och jag hoppas att jag kan lära mig mycket från det till nytta för min kommande karriär. Om ni har lite tips på aktiviteter jag kan göra med dem så tar jag gärna i mot det. Imorgon blir det en liten introduktion, namnlek och en lite högläsning.

KRAM MILLA

Ocean park!

Det blev ett besök där för mig och Lina i onsdags då jag inte hade lektion passade det utmärkt. Vi hade en bra dag och vi fick se en hel del vatten djur och även åkt bergochdalbana och solen sken på oss hela dagen;) Sen på kvällen mötte vi upp Gabriel i central för att äta middag alla tillsammans, mycket trevligt och gott var det.


 





På torsdagen hade jag lektion på förmiddagen och eftermiddagen men vi lyckades att klämma in en sista lunch tillsammans. Det blev Dim sum med (lina), Jae Hee och Silvia. Sen var det lektion för mig, och Lina och Jae hee åkte in till Tai po för att shoppa lite. Mötte sen upp Lina vid sex när min lektion var slut och vi åkte tillsammans till flygplatsen. Det blev en sista middag tillsammans där innan jag vinkade av henne och nu är hon hemma i Lund igen. Måste säga att dessa veckor hon har varit här har varit toppen och vi har hittat på mycke roligheter tillsammans. Nu får jag lägga all fokus på studierna i tre veckor för sen kommer Lotta på besök:). Känner mig så lyckligt lottad som får så mycket besök.

Idag blir det shopping med Jae Hee sen på kvällen ska vi på konsert och se Green day, ska bli riktigt kul. Imorgon blir det nog en allmänt lugn dag, kanske ger jag mig ut i det fria för de lovar kanon väder.

KRAM MILLA

Bilder!

Här kommer lite bilder från dagarna som gått, enjoy!

Fredag min födelsedag, Dagen börjde med sång och presenter av Lina. Så gulligt av henne. Sen var det vandring i bergen  som stod på schemat, blev dock en mycket tuffare vandring än vad vi hade tänkte oss med x antal toppar att bestiga, puuh gör aldrig om den sträckan. På kvällen blev det Karaoke party med vännerna;)



  

  


 Vi klarade det, sista toppen är nådd ;)


Karaoke party!


Lördag, Jag, Lina och Silvia åkte till Cheung Chau Island som en liten utflyckt. På kvällen möte vi upp Jae hee och hennes familj som var på besök och de bjöd oss på middag, mycket gott var det och så snällt av dem.
 

 
Middag med Jae Hees familj
  

Söndag, Vandring längs med kusten för att komma till Tai Long Wan som är Hong Kongs finaste strand enligt min guidebok. Och fint var det;)
 

 

Idag tisdag åkte Lina till Big Buddha och Tai O, jag stannade hemma för att plugga och ta det lite lugnt. Sen på kvällen bjöd vi på Svenka pannkakor vilket var mycket uppskattat.


Imorgon blir det Ocean park för mig och Lina och på torsdag är det Linas sista dag så då blir det Dim sam till lunch som är typiskt Hong Kong style av mat.

KRAM


Intensiv vecka!

Sitte här och är hur trött som helst, men jag har inte bloggat på länge så jag känner att det får bli ett litet inlägg i alla fall. Min vecka har varit bra med skola igen och sightseing med Lina och en hel del hiking. Självklart har jag även hunnit med att fira min födelsedag, det blev Karaokeparty;).
Här kommer en liten bild från kvällen, mer bilder från veckan kommer imorgon.


KRAM MILLA

Malaysia resa med Lina

I måndags åkte jag och Lina till Malaysia, Penang för att semestra där en vecka. Vår resa har varit toppen och vi har verkligen hunnit med att se och gör en hel del grejer, ingen lat semester direkt.

På måndagen när vi kom fram vandrade vi runt i Georgetown och vi träffade på en tant från England som började prata med oss. Det slutade med att hon guidade oss runt och vi åt middag tillsammans.


På tisdagen begav vi oss till Penang nationalpark för att vandra i junglen, en riktig höjdare med en underbar strand som mål.




Dagen avslutade vi med en god middag vid stranden i Telouk bahang.
  

På onsdagen åkte vi till Penang hill för att titta på utsikten över Georgetown. När vi stod uppe på toppen skulle jag bara smörja in mig med solkräm och när jag ställde ifrån mig flaskan var det en liten filur som tog den, hihihih se bild nedan..



hihihihi apan tog min solkräm och han försökte äta upp den:-)

Sen åkte vi till Kek lok si tempel, mycket vackert och oerhört stort.


På torsdag, Nyårsafton blev det en snorkeltur för oss i Palau Panyan marinepark vi såg många vackra fiskar och ví simmade även med hajar, inga farliga dock.


Väl hemma från turen, vilade vi oss för att ladda för kvällen. Det blev konsert utomhus, mat från olika stånd och sedan en drink på bar gatan, en mycket trevlig nyårskväll.


På fredagen tog vi det lugnt och gick på massage på förmiddagen vilket var riktigt skönt sen på eftermiddagen åkte vi ner till Batu Ferrenghi som är en stad som ligger vid stranden så det var mycket turister som håller till där.


På lördagen åkte vi till Forestrecreation park, tyvärr var det inte riktigt så bra som vi trodde så det blev bara en liten vandring sedan vandrade vi ner mot havet och vandrade lägns med stranden istället och vi badade och solade och hade de allmänt gött=)



På söndag (idag) åkte vi hem tidigt tidigt på morgonen, flyget gick klockan 6 på morgonen. Nu är vi tillbaka i Hong Kong och det känns skönt att vara hemma även om resan varit toppen. Idag har vi packat upp, tvättat och sedan tagit det allmänt lugnt. Imorgon börjar vårterminen här vilket innebär nya kurser och och klasskamrater, lite nervöst men samtidigt ska det bli kul. Sedan blir det till att visa Lina Hong Kong.

Gott Nytt år på er alla,

KRAM MILLA
 


RSS 2.0